Dziś rozwiejemy wątpliwości odnoście SEO oraz przedstawimy podstawowe zasady działania na stronie w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników w wyszukiwarkach.
No to zaczynamy!

Tajemniczo brzmiący skrót SEO (z angielskiego Search Engine Optimalization) oznacza optymalizację stron www pod wyszukiwarki internetowe. W naszym kraju SEO bywa nazywane po prostu pozycjonowaniem. SEO jest procesem zmierzającym do osiągania przez stronę internetową możliwie jak najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Takie wyniki nazywamy wynikami organicznymi i w przeciwieństwie do działań SEM są one bezpłatne dla właściciela witryny. SEO jest jednym z elementów marketingu internetowego – kluczowego narzędzia dla Twojej obecności w sieci. Marketing internetowy ma bezpośredni wpływ na zwiększenie widoczności witryny oraz liczbę jej odwiedzin. Celem SEO nie jest jednak wyłącznie zwiększenie ruchu na Twojej stronie lecz zwiększenie liczby odwiedzających realnie stających się klientami.

Optymalizacja SEO to działania mające na celu stworzenie strony idealnej, której zawartość w jasny i wyczerpujący sposób dostarczy wszelkich informacji i zaspokoi potrzeby zarówno właściciela witryny jak i potencjalnego klienta. Użytkownik dociera do wartościowej witryny, która dzięki odpowiedniej strukturze i treści dostarcza mu niezbędne wiadomości na poszukiwany temat i pozwala podjąć działanie – dokonać łatwego zakupu towaru lub usługi.

Działania SEO dzielą się na dwa rodzaje – pozycjonowanie na stronie (on-page SEO) oraz pozycjonowanie poza stroną (off-page SEO). Analiza strony i późniejszy ranking ułożenia witryn w wyszukiwarce polega na ocenie strony przez algorytm wyszukiwarki przez pryzmat ponad 200 niezależnych czynników. Zawarte tu są takie elementy jak np. meta-tagi, nagłówki, teksty, unikatowość tekstów, jak i elementy, na które mamy ograniczony wpływ jak np. wiarygodne odnośniki zewnętrzne czy wzmianki w social media.


Pozycjonowanie na stronie, czyli On-page SEO

On-page albo on-site SEO zawiera wszystkie działania skupiające się na treści oraz technicznych parametrach danej strony. Optymalizując te czynniki wpływamy na to jak algorytm wyszukiwarki ocenia Twoją stronę i na jakiej pozycji wyświetli ją w wynikach. Na te czynniki mamy największy i najprostszy wpływ. Optymalizację strony zawsze zaczynamy od strategii opartej w pierwszej kolejności o działania na stronie. To one mają najbardziej istotny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie witryny bez których dalsze działania nie przyniosą oczekiwanych efektów. Główne obszary optymalizacji SEO on-site:

  • dostępność strony – zapewnienie wyszukiwarkom swobodnego dostępu do zasobów strony w celu ich przeszukania,
  • struktura strony – właściwa architektura i prawidłowe rozplanowanie budowy strony,
  • zawartość – unikalna i wartościowa treść odpowiadająca na potrzeby użytkowników zawierająca prawidłowo dobrane słowa kluczowe,
  • kod HTML – poprawny dobór elementów istotnych dla szybkości i poprawności działania oraz wyglądu witryny.

Pozycjonowanie poza stroną, czyli Off-page SEO

Off-page lub off-site SEO, to działania poza stroną internetową. Prace te są uzupełnieniem pozycjonowania na stronie i tylko w połączeniu z nimi pozwalają na zwiększenie widoczności witryny. Główne obszary działań off-page SEO:

  • linki zewnętrzne prowadzące do witryny – wiarygodne i wartościowe odnośniki prowadzące do naszej strony (link building),
  • sygnały społecznościowe – aktywna i wiarygodna społeczność w social media,
  • zaufanie do strony – działania zapewniające bezpieczeństwo i reputację witryny jako dobrej.

Przez działania off-site należy zatem rozumieć wszystkie wartościowe wzmianki i linki do naszej strony na innych witrynach i social mediach budujące wiarygodność i autorytet.


Co wspólnego ma SEO z wyszukiwarką?

Zrozumienie funkcjonowania wyszukiwarek jest furtką do dobrego SEO. Skupimy się na wyszukiwarce Google bo stanowi ona narzędzie do 90% wyszukiwań w Polsce i w większości miejsc na świecie. Wyszukiwanie informacji w Google podzielone jest na trzy etapy: pobieranie / skanowanie treści, indeksowaniu informacji oraz wyświetlaniu wyników wyszukiwania. Na etapie pobierania Googlebot korzystając z algorytmów wykrywa wszystkie strony i uzupełnia indeks o nowe pozycje. Następnie analizuje ich zawartość pod względem słów kluczowych i pozostałych 200 czynników mających wpływ na jakość strony. W momencie wpisania zapytania w wyszukiwarce Googlebot przeszukuje indeksy i wyświetla w odpowiedniej kolejności te najbardziej pasujące do zapytania i najwyżej ocenione pod względem wszystkich wskaźników SEO.


Najważniejsze czynniki skutecznego SEO

Odpowiednie działania pozycjonowania mogą sprawić, że wyniki wyszukiwania zostaną zupełnie zmienione dlatego SEO jest procesem a nie jednorazowym działaniem zapewniającym skuteczność. Analiza zmian w działaniu konkurencji, zmiana doboru słów kluczowych, zmiany technologiczne, społeczne czy gospodarcze – to tylko kilka elementów mających wpływ na zmiany w wynikach wyszukiwania. Dlatego regularnie należy analizować poszczególne elementy SEO i poszukiwać nowych, lepszych rozwiązań. Oto najważniejsze czynniki, na które musisz zwrócić uwagę:

  • odpowiedni dobór i umiejscowienie słów kluczowych w treści strony,
  • jakość, unikatowość i długość treści,
  • wiek i wiarygodność domeny,
  • szybkość działania witryny,
  • wiarygodne linki zewnętrzne i wewnętrzne,
  • architektura strony,
  • zawieranie nagłówków H1, H2 i H3,
  • stosowanie spójnego protokołu (http lub HTTPS),
  • autorytet tematyczny,
  • długość i budowa adresów URL,
  • odpowiednia ilość powtórzeń słów kluczowych,
  • zoptymalizowane grafiki i materiały multimedialne,
  • odpowiednia indeksacja strony,
  • powiązanie z social media i wiarygodna społeczność,
  • responsywność, czyli właściwe dopasowanie do różnorodnych urządzeń odczytujących,
  • intuicyjność i użyteczność dla użytkownika (tzw. UX- User Experience),
  • spójność danych kontaktowych i teleadresowych,
  • potwierdzony profil na koncie Google Moja Firma.

Można na tej podstawie wysunąć wniosek, że najważniejsze czynniki mające wpływ na pozycjonowanie dotyczą jej domeny, treści i aspektów technicznych oraz budowania wiarygodności poza nią.


Sposoby pozycjonowania

W ramach SEO wyróżniamy obecnie trzy techniki działania: white hat, black hat oraz najnowsza technika grey hat. Wszystkie odnoszą różnią się stopniem respektowania zasad etycznego pozycjonowania według standardów przyjętych przez wyszukiwarki.

White hat SEO to najtrwalsze wyniki wyszukiwania osiągnięte przy zastosowaniu najczystszych i najbardziej czasochłonnych działań. Techniki te są w pełni akceptowane i legalne, poprawne etycznie i nienachalne. Spójne korzystanie z takich technik pozwala na wypracowanie autorytetu strony, pozwala pozyskać wiarygodne i wartościowe linki zewnętrzne i dostarczyć najwyższej jakości unikatowej treści. Jest to najtrudniejsza i najbardziej czasochłonna technika dająca najbardziej trwałe rezultaty.

Pozycjonowanie black hat to próba ominięcia czasochłonnego procesu i oszukanie algorytmu w celu otrzymania wysokiej pozycji w indeksie bez spełnienia wymogów uwzględnianych przez bota. Niestety poza aspektem etycznym i technicznym psuciem sieci nie daje ona trwałych efektów i nie wpisuje się w długofalową strategię rozwoju Internetu jako bazy wiarygodnych danych. W tej technice znajdują się takie metody jak spamowanie, korzystanie z systemu wymiany linków, tworzenie stron z małą ilością treści, kopiowanie treści, ukrywanie treści, upychanie nadmiaru słów kluczowych lub słów niezwiązanych z treścią oraz szerzenie szkodliwego oprogramowania.

Grey hat jest techniką najnowszą i jest swoistym kompromisem pomiędzy restrykcyjnymi zasadami white hat a nielegalnym black hat. Polega na stałym nadzorowaniu zmiennych luk wytyczonych przez Google i wykorzystywaniu ich do pozycjonowania. Jest pewnym eksperymentowaniem z algorytmem Google i szukaniem alternatywnych rozwiązań poprawiających widoczność strony. Daje dobre rezultaty przy częstych aktualizacjach pod kątem nowych metod pozycjonowania. Niesie za sobą ryzyko, że wprowadzone zmiany i działania mogą zostać w pewnym momencie uznane za niezgodne z polityką wyszukiwarki i zakategoryzowane jako zakazane.


Strategia SEO

W zależności od charakteru firmy i oczekiwanych rezultatów plan działania SEO musi zostać indywidualnie dopracowany i dostosowany do konkretnej firmy. Strategia pozycjonowania obejmuje określony zasięg geograficzny, określa grupę docelową, a także bierze pod uwagę unikalne cechy firmy. Każdy proces powinniśmy rozpocząć od audytu SEO. Wnikliwa analiza budowy i zawartości strony odpowiednimi narzędziami pozwoli określić kluczowe do poprawy obszary. Taki audyt można przeprowadzić na każdym etapie funkcjonowania strony a w szczególności przy rozpoczęciu działania witryny. Analiza SEO sprawdzi widoczność witryny dla Google, jej wynik organiczny, ilość fraz w Top10, Top20 i Top50, przeanalizuje witryny konkurencyjne i pozwoli oszacować potencjał strony. Na tej podstawie dowiemy się jakie obszary wymagają pracy i jaki będzie nakład tej pracy.


Dlaczego strona www potrzebuje pozycjonowania

Niezaprzeczalnie ruch w Internecie napędzany jest przez wyszukiwarki. Jest to najbardziej naturalny sposób nawigacji do stron internetowych. Pozostałe kanały jak media społecznościowe czy inne formy marketingu są wsparciem dla ruchu na twojej witrynie ale zwykle nie jest to główny kanał napędzający zewnętrznych klientów.

Wyszukiwarki są intuicyjnym narzędziem sortującym ogromną ilość informacji w ułamku sekundy. Bez wyszukiwarek poruszanie się po Internecie byłoby niewyobrażalne. Dzięki narzędziom udostępnionym przez wyszukiwarki możemy zbadać najczęściej wpisywane słowa i na ich podstawie dopasować treść i słowa kluczowe odpowiadające naszej witrynie. To ile ruchu z wyszukiwarki internetowej zostanie przekierowane do danej witryny zależy od popularności słowa kluczowego i pozycji frazy w wyszukiwarce. Im wyżej pozycjonowana jest fraza kluczowa w wynikach wyszukiwania – SERP (search engine result pages) tym, prawdopodobieństwo kliknięcia przez użytkownika w link do strony jest większe. W rzeczywistości pojedyncze słowo wyszukiwane jest od kilkudziesięciu do kilku tysięcy razy miesięcznie. Jeśli więc twoja stron wyświetli się na pierwszej karcie wyników organicznych masz niesamowity dostęp do potencjalnych klientów. Pozycjonowanie na kolejne słowa i słowa kluczowe tzw. Długiego ogona zwiększają ten potencjał i zapewniają najskuteczniejszą reklamę. Poniższa grafika prezentuje najczęściej wykorzystywane kanały marketingowe na świecie.

statystyki
Kanały marketingowe 2019r.
Źródło: https://www.wordstream.com/

Oto najważniejsze korzyści płynące z SEO:

  • wzrost liczby odwiedzających Twoją stronę,
  • zwiększenie liczby nabywców,
  • zwiększenie rozpoznawalności firmy,
  • zbudowanie wizerunku eksperta.

Odpowiednie działania z pewnością przyniosą Twojej firmie długofalowe i wymierne korzyści. Chcesz się przekonać? Zadzwoń do nas a my przygotujemy strategię SEO dopasowaną do twoich potrzeb!